fbpx

Diafragma, pustemuskelen

Vi klarer oss uten luft i snitt 3 minutter

Diafragma eller pustemuskelen, er en stor tynn gjennomsiktig muskel i mellomgulvet som gjør det mulig for lungene å trekke inn luft.
Den sitter festet på de nederste ribbeina og ryggsøylen, og ligger som en paraply opp i brysthulen under lungene dine.

Når du puster ut går pustemuskelen opp i hvile stilling, og når du puster inn beveger den seg ned og skyver på de indre organene dine.
Du er helt avhengig av denne muskelen for å puste uten hjelp.

Pusten din er autonom og ikke vilje styrt. Dette er unikt!
Du kan faktisk bevisst bruke pusten din til å påvirke ubevisste og ikke selvstyrte funksjoner som blodtrykk, hjertefrekvens, sirkulasjon, fordøyelse og mange andre funksjoner.

Pusteøvelser kan derfor fungere som en bro mellom kroppens funksjoner som vi normalt ikke kan kontrollere.

Stress påvirker nervesystemet ditt som igjen gir økt hjertefrekvens. Når du puster inn slår hjerte raskere og når du puster ut slår det saktere. Når du puster overfladisk slår hjerte raskere. Over tid vil dette gi en rekke negative effekter på kroppens ulike system. Høyt blodtrykk, muskelverk, inflammasjoner, fordøyelsesproblemer og nedsatt lymfedrenasje er noen eksempler.

Når pusten er raskere og mer overfladisk, trekker du ikke pusten dypt ned i”magen”. Når du puster overfladisk er det lite effektivt for O2 opptaket ditt. Puster du slik over lengre tid stivner brystkassen og ryggraden til.

Disse teknikkene jeg jobber med heter Abdominal pust. Det vil si å puste helt ned i magen og ut i flankene, slik at du bruker hele diafragma maksimalt.

Puster du slik påvirker det kroppens indre organene. Du kan optimalisere lymfedrenasje, fordøyelsen (fordi bevegelse av diafragma gir en massasje av indre organer), redusere blodtrykk og redusere puls. Det har også en heldig effekt på transport av oksygenfattig blod fra beina, altså det venøse systemet.


kilde: Iddrettsklinikken i Stavanger


Publisert

i

av

Kommentarer

2 kommentarer til “Diafragma, pustemuskelen”

  1. N avatar
    N

    Hei, dette er kanskje et gammelt innlegg, men jeg prøve å stille er spørsmål/kommentar likevel,
    Jeg opplever at jeg synes det er vanskelig å puste dypt/fullstendig inn med magen. Får det til innimellom. Men det jeg lurer på er om hvis man øver på det slik at diafragma blir mer fleksibel, vil da den autonome pusten også i større grad gå ned i magen og bli riktig? Og kan stive muskler i ryggen, flankene, magen osv gjøre det vanskleogere å få trukket pusten dypt og ordentlig i magen? Vet at disse musklene kan bli stive og dårlige av det motsatte, altså av overfladisk pust, men lurer altså,på om det igjen andre veien kan hindre pusten..

    1. Ann Christin avatar
      Ann Christin

      Hei:)

      Det første jeg tenkte på er, hvordan ville det være for deg å ha mer fokus på utpusten med bevegelse i mage? Det er utpusten våre pusteteknikker jobber mest med.
      Når du får en styrket diafragma blir den autonome pusten roligere og du vil i større grad få pusten ned i magen. Når du puster inn skyver diafragma på de indre organene i buken slik at magen beveger seg utover. Diafragma er en tynn gjennomsiktig muskel som skiller bryst (lunger/hjerte) og magen (indre organer i buken). Jeg har en video på min facebook side Pustens Effekt fra Ostepatia e Medicina som viser hvordan diafragma beveger seg og hvordan den sitter festet under ribbeina,rundt på sidene og til ryggen. En veldig fin video.

      Er musklene i ryggen,flanken, magen osv stive pga av lang tid med overfladisk pust,mye stress og kroppslige spenninger kan det hindre en god pust.
      Disse forskningsbaserte pusteøvelsene fra Anette Aarsland, som jeg jobber med anbefaler vi at du skal trene en gang i timen. Da blir du bevisst pusten og når det er situasjoner hvor det er hektisk og mye som skjer kan du bruke pusten til å gi slipp og slappe av.
      Ønsker deg en fin utpust dag:) Hilsen Ann Christin

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.